Kvôli pirátom v Červenom mori čoskoro zdražejú solárne panely

Kríza v Červenom mori, kde jemenskí piráti už týždne útočia na obchodné lode, výrazne komplikuje a predražuje námornú dopravu z Ázie do Európy. Podľa analytikov sa môže situácia čoskoro premietnuť i do rastu veľkoobchodných cien fotovoltických panelov v nasledujúcich týždňoch tohto roka.

Ceny komodity zatiaľ stagnujú

Podľa údajov cenového indexu veľkoobchodných cien fotovoltických panelov spoločnosti OPIS, ktorá patrí do skupiny spoločnosti Dow Jones company, ceny fotovoltických panelov začiatkom tohto roka stagnujú na najväčšom svetovom trhu v Číne.

Ceny monokryštalických článkov PERC M10 a G12 v Číne sa v decembri 2023 znížili na úroveň 0,0452 USD/Wp až 0,0462 USD/Wp. Pri TOPCon článkoch typu M10 ceny poklesli na 0,0584 USD/Wp. Celkovo ceny panelov poklesli počas roka 2023 až o 50 %.

Na začiatku januára 2024 ceny solárnych článkov i panelov stagnujú, pretože hlavní výrobcovia obmedzujú svoje výrobné kapacity. Hlavným dôvodom je celosvetový pokles dopytu, ktorý sa pravidelne opakuje na začiatku roka. Ďalším dôvodom sú sviatky v Číne, ktorá tradične oslavuje príchod „nového roka“ na prelome januára a februára. V tomto čase väčšina miestnych firiem často obmedzuje svoje aktivity.

Neblahý účinok pirátov

Útoky jemenských pirátov nútia čoraz viac lodí obchádzať Afriku pri doprave tovaru z Ázie do Európy. Počet príjazdov do Adenského zálivu medzi 22. a 26. 12. poklesol v prípade kontajnerových lodí o 87 %, tankerov s plynom o 30 % a automobilových lodí o 25 %.

Obchádzanie Afriky trvá o 25 % dlhšie než plavba Suezským prieplavom, čo zvyšuje náklady a odrazí sa i v oneskorení dodávok. Cena za kontajner z Ázie do Európy sa môže oproti minulému roku podľa expertov čoskoro až strojnásobiť.

Bezpečnostná situácia v Červenom mori sa oveľa viac vyhrotila začiatkom januára. V tejto súvislosti medzinárodná námorná organizácia (IMO) uviedla, že najmenej 18 námorných dopravcov už prestalo posielať svoje lode cez Červené more a z bezpečnostných dôvodov posádkam nariaďujú dlhšiu trasu, a síce okolo Mysu dobrej nádeje na juhu Afriky.

Aby sa námorní dopravcovia vyhli útokom jemenských Húsíov, ktorí majú podporu Iránu, v posledných týždňoch už odklonili plavidlá s nákladom tovaru celkovo za viac než 200 miliárd dolárov (asi 4,5 bilióna Kč). Globálny obchod sa podľa manažérov logistických firiem preto ocitol v dokonalej búrke – prakticky denne sa zvyšujú sadzby za prepravu, objavujú sa dodatočné poplatky a rôzne príplatky, čas dodania tovaru sa preťahuje a hrozí, že výrobky určené na predaj na jar a v lete dorazia do obchodov neskoro.

Prvé varovanie

Sezónny pokles trhu na začiatku roka a nadchádzajúce sviatky v Číne spôsobili skutočnosť, že niektorí poprední výrobcovia waferov a článkov obmedzujú výrobu. Wafery (t. j. kremíkové plátky) a články sú základné komponenty na výrobu solárnych panelov.

Na súčasnú situáciu na trhu v Číne a tiež s ohľadom na zdraženie dopravy medzi Áziou a Európou už reagujú prví výrobcovia v Číne, ktorí začali zvyšovať veľkoobchodné ceny panelov na dodávky od februára 2024.

Kumulácia týchto dvoch vplyvov znamená pre európskych zákazníkov, že sa zrejme v blízkej budúcnosti dočkajú výraznejšieho zdraženia solárnych panelov.

Tento web využíva na poskytovanie služieb a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. viac informácií

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít